Over Theatergroep PIT

Achttien jaar geleden werd Theatergroep PIT opgericht door Jobert Franken. In het prille begin had de groep een andere naam, maar al snel evolueerde het tot PIT. Hoewel de oorspronkelijke betekenis van ‘PIT’ enigszins verloren is gegaan in de nevelen van de tijd, is de groep sindsdien gestaag gegroeid.

We stellen ons graag aan je voor!

Franck

Is de stabiele man van PIT. En zit het langst bij de groep. Hij blijft altijd trouw aan zichzelf en houdt het graag bescheiden. Totdat hij kwaad wordt.

Judith

Een innemende dame. Met een prikkelende kant. Altijd paraat en overtuigend, zowel in de rol als erbuiten. Evenals haar geloofwaardigheid.

Antoinette

De Alpha-Moeder van PIT. Is altijd oprecht verwonderd en reflectief. Haar acteerwerk is puur, oprecht en raakt diep. Moederziel-diep.

Jochanan

Bekend om zijn improvisatietalent. Acteur en presentator in het dagelijks leven. De meest speelse persoon, altijd op zoek naar de grenzen van het spel.

Dees

Een vrouw vol typetjes, altijd stralend en opgewekt. Maar wanneer ze de diepte ingaat, gaat ze ook écht diep en is het een intense ervaring.

Marcel

Een creatieve speler met een breed stembereik, van hoog naar laag, en in staat om zowel fragiel als bombastisch over te komen.

Linde

Of het nu brute kracht is of stil en verlegen, Linde valt niet te negeren. Op het toneel staat Linde stevig als een rots in de branding.

Stijn

Van een flamboyante persoonlijkheid naar een directeur met een stoere uitstraling. Hij luistert, onderneemt actie en speelt zijn rol met verve.

Nina

De jonge moeder van PIT. Met haar lange haren en muzikale flair weet ze iedereen te betoveren. Stille wateren... en toch verrassend eigenzinnig – altijd een beetje anders dan je verwacht.

Job

De vreemde eend in de bijt. Klein van stuk, groot van impact. Met zijn snor, tango-bewegingen en fluïde expressie is Job tegelijk kwetsbaar en indrukwekkend. Om nooit te vergeten.

Wat we doen

Theatergroep PIT maakt improvisatietheater. Bij een voorstelling van PIT wordt het publiek meegenomen in realistisch spel, dat soms net als in de werkelijkheid, een tikkeltje absurd kan lijken. De uitkomst is de ene keer humoristisch, dan weer is het treffend en emotioneel. De spelers worden door elkaar uitgedaagd om op de toppen van hun talent te spelen.

Wie we zijn

Theatergroep PIT bestaat op dit moment uit de mannen Jochanan, Marcel, Job, Franck en Stijn. En de vrouwen Linde, Antoinette, Judith, Nina en Dees.

Waar we spelen

Theatergroep PIT speelt in theater ‘De Lindenberg’ in Nijmegen. We spelen ook in andere theaters. Bijvoorbeeld  het Betty Asfalt complex in Amsterdam of theater de KIK in Elst.

Maar PIT is ook in te huren voor een (besloten) bijeenkomst. Bijvoorbeeld een bruiloft, trainingen of congressen.

Een act trekt de aandacht!

Trainers

We zijn een hechte, gedreven groep spelers en blijven scherp.

Marco van Duuren

Marco gebruikt muziek als middel om emoties in improvisaties te versterken. Hij leert ons hoe ritme en melodie kunnen bijdragen aan het spel. En de groep werd door zijn sessies sterker  in [muzikaal] samenspel.

Pauline Fokkelman

Pauline hielp de groep grenzen te verleggen door middel van bewegingslessen. Veel vanuit de Mime. Een boel nieuwe spelopdrachten. Ze liet ons ervaren hoe improvisatie kan verrassen en vernieuwen.

Marij Verhaevert

Marij de o-zo integere zachte vlaamse. Met een waanzinnig groot theaterhart. Ze integreert maatschappelijke thema’s in spel en liet de groep zien hoe je met kleine bewegingen, of juist met een grote , theater kan laten raken. Haar aanpak maakt ons bewust van de kracht van verhaal.

Freek van Zonsbeek

Freek, zelf oud-pitter,  inspireerde ons met zijn energie en visie. We werkte bv met de 7 energieen. Hij oefent met ons, hij probeert uit. ziet de training als een experiment. Hij gaf de groep de tools om sterke scènes te bouwen en te experimenteren met verhaallijnen die zowel dynamisch als geloofwaardig zijn.

Jan-Pieter Maaijwee

Jan-Pieter, een man met piano vooral. en gitaar. hij weet en is improvistaie. is zeer ten dienste tijdens een voorstelling en zoekt tijdens repetities mee aan wat zijn muziek kan bijdragen aan goede scenes. Zijn begeleiding versterkt de muzikale kant van de groep.

Oliver Schneider

Oliver, kortweg ‘Ollie’ is de charmante vent met oh zo prettig accent. Hij bracht beweging en fysiek spel in de groep. Hij leerde ons hoe we met onze lichamen verhalen konden vertellen en emoties krachtig konden overbrengen.

Marcel van Zanten

Marcel, zelf Pitter,  liet ons spelen met fysiek theater en ontdekte samen met de groep hoe beweging de dynamiek in een scène kan verrijken. Zijn frisse ideeën inspireerden iedereen.

Annigje de Winter

Annigje heeft ons vaak getraind. Ze kende ons goed. en wij haar ook. Ze brengt humor en speelsheid in haar sessies. Ze leerde de groep om spontaniteit te omarmen, terwijl ze ons hielp om verrassende en creatieve scènes te maken.

Yvonne Persoon

Yvonne, een vrouw die er staat! Geen blad voor de mond. Ze daagt uit. En zo vonden we diepere lagen in onze personages. Haar psychologische aanpak gaf de groep de mogelijkheid om realistischer en intenser te spelen.

Edgard Geurink

Edgard. Wat een energie heeft die man. Een clown. Liet ons vallen, liet ons elkaar slaan, en klappen opvangen.  Hij inspireerde de groep met zijn fysiek theater. Hij liet ons experimenteren met grote bewegingen en visuele impact.

Janne de Bruin

Grid lopen. De ruimte leren kennen. Hoog, laag, stil, bewegen… Janne gebruikt de ruimte. De groep ontdekte zo nieuwe mogelijkheden binnen het spel. Nogal een bewustwording…

Michelle Schmitz

Michelle hielp ons structuur aan te brengen in scènes. Ze liet de groep zien hoe creativiteit en focus kunnen samengaan voor een krachtig eindresultaat.

Anita Kooij

Anita leerde de groep hoe vertrouwen en samenwerking via contactimprovisatie kunnen groeien. Haar oefeningen versterkten onze onderlinge dynamiek.

Maarten Koot

Maarten gaf ons inzicht in storytelling en liet de groep werken aan verhaallijnen met een duidelijk begin, midden en einde.

Casper Coenegracht

Casper bracht innovatie naar het spel en daagde ons en de groep uit om nieuwe invalshoeken te gebruiken in improvisaties.

Rik Luijmes

Rik hielp de groep om scènes logisch en gestructureerd te maken. Hij gaf ons praktische tips voor een scherpere en meer samenhangende speelstijl.

Peter Berkhout

Peter. De man die ons een lange tijd heeft geleid. De ‘oer-theater-man. Nu een systeemdenker. Toen ook, hij heeft ons geholpen om   scènes efficiënter en creatiever op te bouwen.

Eva van den Boom

Eva combineerde beweging en improvisatie om de groep samen te laten werken op een dieper niveau. Dans is haar ingang. Dans en bewegen.