Samenstellen PIT avond is een puzzel

Samenstellen van de avond PIT

Het Samenstellen van een PIT Avond: Achter de Schermen bij PIT

Een avondje PIT, improvisatie en in-het-nu-staan. Ik, Jochanan geef je een kijkje achter de schermen van een PIT avond. Van scènes selecteren tot het bepalen van de juiste volgorde; het geheim achter een geslaagde voorstelling.

Het Creatieve Proces van Scène Selectie

Verzamelen en Beoordelen

Ik krijg scènes van verschillende pitters, elk uniek. Qua vorm, qua aantal spelers, qua omschrijving. De uitdaging is om uit deze verzameling de juweeltjes te destilleren. Met een selectie van ongeveer 50 scènes is dat een puzzel.

Kiezen en Aanpassen

De 16 beste scènes kies. Hier begint het echte werk: het oppoetsen, wegstrepen en aanpassen van de scènes om ze naar een hoger niveau te tillen. Nogal een geval van ‘kill your darlings’.

Feedback en Finetunen

Nadat de 16 scènes zijn gevormd, wordt feedback ingewonnen bij bekenden. Een cruciale stap, want externe perspectieven bieden waardevolle inzichten.

 

 

 

 

De Volgorde –  De Dynamiek

Met de scènes geselecteerd en aangepast, komt de volgende uitdaging: de perfecte volgorde bepalen voor de voorstelling. Beginnen we met een groeps-scene? of juist eindigen? krijgen spelers ongeveer het zelfde aantal scenes? Of zullen we starten met een intiemere duo-scene? Is Antoinette niet 3 keer de gefrustreerde moeder? Is er [te] veel intimiteits-scenes? Ook natuurlijk allemaal een kwestie van smaak.

En aldus

Het samenstellen van een PIT-avond is een kunst op zich. Van de zorgvuldige selectie van scènes tot het creëren van de perfecte flow. Er gaan uren van werk vooraf. En dan, dan is het 20:15, en gaan we in het nu spelen. Lekker in het NU.

 

 

Luister naar een audio over dit bericht. Een dialoog. via A.I. Door twee Amerikanen. 

luistert lekker hoor!

 

 

 

PIT speelt improvisatietheater de vloer op Dees Marcel

december 2023 – Erg goede reacties – zelf zijn we zeer tevreden.

Vrijdagavond 8 december om 20.15 uur was het zover. De zaal vulde zich met geroezemoes en de spanning achter de schermen bereikte haar hoogtepunt. Elsa, onze bekwame presentatrice, liet met flair de 7 spelers het podium betreden.

Franck van theatergroepPIT

Speler Franck over ons Betty Asfalt optreden.

Q & A met speler Franck.

 

Waar ken je Betty Asfalt complex van?

Voordat ik naar Nijmegen verhuisde heb ik ruim 16 jaar in Amsterdam gewoond en kwam toen af en toe in het Betty Asfalt complex. Ik kan me daar nog een try out van een voorstelling van Hans Teeuwen herinneren. Die was zo grof dat het publiek niet wist of ze daarom mochten lachen of niet. En daarnaast ken ik het natuurlijk als het theater van Paul Haenen.

 

Waren de verwachtingen hoog gespannen?

We hadden niet zoveel verwachtingen. We waren vooral benieuwd of we wel genoeg publiek zouden trekken omdat we in Amsterdam nog volstrekt onbekend zijn. Ook waren we bang dat we door het publiek te provinciaals zouden worden gevonden, bijvoorbeeld vanwege de zachte g’s. We gingen ervan uit dat het Amsterdams publiek nogal verwend is en gewend is aan hoog niveau theater. Daarom hebben we ons ook voorgenomen om er echt een topavond van te maken en ons van onze beste kant te laten zien. Voor mij was het nog wel extra spannend omdat er een aantal vrienden en collega’s van me uit Amsterdam in de zaal zaten, inclusief mijn baas. Het heeft gelukkig allemaal goed uitgepakt en we hadden een behoorlijk volle zaal.

ontspanning van te voren


Wat was er leuk aan van te voren?

De spanning vooraf, de lol tijdens de treinreis, struinen door Amsterdam, de gastvrije ontvangst bij het Betty Asfalt Complex, eten in een heerlijk Indonesisch restaurant. Het voelde net als een schoolreisje.

 

Wat is het verschil met de Lindenberg

Het Betty Asfalt complex is een nostalgisch theater, met ouderwetse stoelen en tafels en veel andere oude meuk. Dat maakt het ook gelijk gezellig en intiem. Het publiek zit ook bovenop het toneel. De sfeer voelt gelijk goed. De Lindenberg is veel moderner en daarom anders. Maar we voelen ons ook zeer thuis in de Lindenberg hoor, het meest nog in de Karolingenzaal omdat die ook lekker klein en intiem is. Het grootste verschil zit waarschijnlijk in het bijbehorende café: die was in het Betty asfalt complex knus en informeel. Dat kan je van de Lindenberg niet bepaald zeggen.

 

Antoinette en Franck

Hoe heb je het tijdens het spelen ervaren?

Het was heel fijn om dit theater te spelen. We moesten even op gang komen, maar hebben uiteindelijk een hele goede voorstelling gehad. Het was een mooie variatie van scènes. Sommige scènes waren absurd, sommige komisch, maar we hebben ook een paar hele mooie integere en kwetsbare scènes gespeeld. Ik heb zelf lekker gespeeld en dat gold voor iedereen.

 

Hoe was het gevoel erna?

Het gevoel erna was heerlijk. We hebben hele goede reacties gehad van het publiek, ook van mensen die ons nog nooit gezien hadden. Er was bijvoorbeeld een echtpaar uit Amsterdam die zelf fanatieke toneelspelers waren en die echt in de veronderstelling waren dat we een professioneel gezelschap waren en hier ons geld mee verdienden. Zo hoog vonden ze ons niveau. Dat vond ik een groot compliment. Toen ik uiteindelijk Amsterdam in liep om nog wat oude kroegen op te zoeken had ik een gelukzalig gevoel. Ik ben namelijk ooit in Amsterdam begonnen met toneel, namelijk pas op mijn 35ste. Ik moest terugdenken aan mijn allereerste toneellessen en realiseerde me hoe blij ik mag zijn dat ik toen die stap heb genomen. Hoe ik later bij PIT terecht ben gekomen en nog steeds onderdeel mag uitmaken van deze fantastische groep.

 

 

 

 

Hier zie je ons in de kleedkamer, net na het optreden. Mét reactie van Franck:

Applaus voor Elsa en technicus Gijs

 

 

Dit is de promo die we met z’n allen van te voren hebben gemaakt:

 

 

 

 

PR foto met Babette PIT 2018-2019

PIT promo film voor Betty Asfalt

Wat graag willen we dat het een volle bak wordt. Voor het eerst spelen we buiten Gelderland.

In Nijmegen zijn we gewend dat het vol zit, in Amsterdam zijn we niets gewend.

Daarom hebben we deze promo gemaakt. of beter, laten monteren. Door Simon Claassen.

 

we zijn er best trots op.

 

Kom je ook?

Reserveren kan via hier.

Recensie voorstelling 7 okt 2016

Improvisatie is de ultieme onvoorspelbaarheid. Een scène grijpt je bij de strot, maakt je aan het lachen of ontroert. En soms zie je de spelers zoeken, stuntelen of stokpaardjes spelen. Dat hoort er allemaal bij. Wat mij telkens raakt is dat er op zoveel niveaus iets gebeurt. Ik zie spelers leren, experimenteren, schitteren en op hun bek gaan. En ik zie de karakters die ze spelen. Die personages leren óók. Sterker nog, soms krijgt zo’n karakter binnen die paar minuten zo levensecht vorm dat het ingestudeerd lijkt.

Het eerste de ‘Vloer Op Festival’ van Nederland.

Het is gelukt. Soepel, overzichtelijk, goede workshops, lekker eten en speel-kennis delen. Maar liefst zes Gelderse groepen hebben meegedaan. dank aan Liever Veul Bloemen (Wageningen) Effe Bellen (Apeldoorn) Kunst en […]